Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Golv

Av Sandra - 15 februari 2012 12:38

Sedan mina drömmar om att äga ett eget torp startade så har golv varit ett område jag varit lite extra intresserad av. Så snart nyckeln till mitt (vårt) torp hamnade i min hand så började jag med att slita ut heltäckningsmattan som ägarinnan innan hade lagt in. Det breda massiva plankgolvet från 1834 fanns på vinden. Först kände jag frustration, men sen kände jag glädje att de åtminstone bevarat det. Det kommer så småningom att få bli golv på loftet som vi ska bygga, lååångt framöver.

Jag la in ett mjukt och brett furugolv i torpet och det blev så fint.


När vi började prata om att bygga oss ett hus så föll tankarna direkt på vilket golv vi ska lägga in. Först var vi inne på ett hus i New Englandstil och då ville vi ha ett mörkt ekplankgolv. Sedan när vi insåg att vi ville ha ett enplanshus i funkisstil så var det ett ljust golv vi ville ha, fortfarande plankgolv/1-stav.

Jag har surfat runt på olika golv och hittat en hel del favoriter. Det får inte på något vis ha en gul ton i sig. Mer åt det grå hållet.

Ett massivt golv är enligt mig det vackraste som finns, men jag känner mig själv och jag kommer inte att flytta alla möbler för att olja in det varannat år. Det kostar också det dubbla. Dessutom är det inte lika tåligt som ett laminatgolv och det kommer att bli märken ganska så omgående. Vi har en hel del märken i vårt nuvarande golv som är 3,5 år gammalt. Ett laminatgolv tål dessutom vatten.

Ett trägolv är mjukare och varmare att gå på, men iom att vi ska ha golvvärme i hela huset så är det endast mjukheten vi förlorar.

Det golv vi förälskat oss är Alloc orginal ljus ek.



Vi kommer att bygga ett funkishus så funktion är det genomgående temat så ett laminatgolv funkar. Ni kan säkert analysera texten och komma fram till att jag har liiite svårt att acceptera att det inte blir ett trägolv i vårt kommande hus. ;-) Det känns ändå väldigt bra. Detta blir inte vackrare med åren utan det ser ut som det gör. Det kommer att bli så fint. Vår färgskala går mot det gråa. Det känns rätt för oss.

Nu ska jag försöka att jämföra husleverantörer. Varför det skiljer 1000 kr kvm som exempel. Lite skeptisk blir man iom att det handlar om 210 000 kr då huset blir 210 kvm stort.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 19 februari 2012 15:23

Av Sandra - 19 februari 2012 15:22

www.villanitton.blogspot.com

Av Sandra - 19 februari 2012 13:14

  Nu kommer vi att försöka att hitta två baracker varav den ena har ett litet pentry, men om vi nu inte gör det till ett rimligt pris så sätter vi in något likande detta. Vi kommer att bo där ca 1 år så då vill vi bo så bra som möjligt. En barac...

Ovido - Quiz & Flashcards